herenkoor AA 2012aHerenkoor Antonius Abt

In de parochiële boekhouding van het jaar 1750 van de parochie van de heilige Antonius Abt te Terheijden zijn er al vermeldingen van het herenkoor te vinden. In die lange bestaansgeschiedenis heeft het koor een rijke traditie opgebouwd. Wekelijks repeteert het koor om de liturgische vieringen in de kerk van Terheijden of Wagenberg muzikaal op te luisteren. Vaak samen met het Dameskoor Terheijden en het Gummaruskoor Wagenberg, maar het koor zingt ook wel alleen en op andere locaties.

Contactpersoon: Dhr. H. van der Vorst

Achtergrondinformatie

Op dit moment telt het herenkoor 17 leden, verdeeld over twee - soms drie - stemgroepen (tenor, bariton en bas). Het repertoire omvat liturgische muziek daterend uit de middeleeuwen tot aan wat vandaag de dag wordt geschreven. Kortom: veel omvattend!

Wilt u graag komen zingen bij het herenkoor?
Dat kan! Kom gerust eens langs op een repetitie. Het herenkoor repeteert elke woensdagavond. Vanaf 7 september 2016 repeteren we samen met het Dameskoor Antonius Abt Terheijden en het Gummaruskoor Wagenberg onder leiding van Heino Vergouwen.

In de zomertijd gebeurt dit op Wagenberg op woensdag van 20.00 uur tot 21.30 uur en in de wintertijd repeteren de drie koren in de achterzaal van café de Harmonie in Terheijden, ook van 20.00 uur tot 21.30 uur. Tijdens de repetities worden we begeleid door organist Jos Horbach, bij de vieringen worden we afwisselend begeleid door Jos Horbach, John van Opdorp of Kitty Lokate.

Veel vieringen worden door de drie koren gezongen, maar het herenkoor zingt ook nog wel alleen in vieringen, waarbij dan het Gregoriaans de hoofdmoot van het repertoire is. Zo verzorgt het koor jaarlijks de Allerzielenviering in Terheijden ( dit jaar samen met de mannen van het Gummaruskoor) en gaat het koor jaarlijks zingen in Zegge bij gelegenheid van de meimaand.

Om de onderlinge band tussen de leden te versterken organiseert het koor een uitstapje in de maand september en in de maand november is er natuurlijk het Ceciliafeest, wat nog steeds uitgebreid gevierd wordt.

Het koor kent ook een verenigingsblad Pauzepraat, dat twee maal per jaar verschijnt en waarin al dan niet met een knipoog de gebeurtenissen binnen het koor beschreven worden.

Bestuur:
Voorzitter: Henk van der Vorst
Secretaris: Pierre Gruca
Penningmeester en vicevoorzitter: Wim Verdaasdonk

Hier treft u het lijflied van het herenkoor Antonius Abt:

1.
Het herenkoor dat voor u staat,
Antonius Abt, dat is paraat.
Wij zingen nu het hoogste lied,
hopen dat u ervan geniet

2.
Ons koor bestaat al eeuwenlang.
Gods lof weerklinkt in ons gezang,
tezamen in een goede sfeer
weerklinkt ons lied steeds keer op keer

3.