Kapellen

Made

MariaDagkapel Bernarduskerk

Maria Dagkapel - H. Bernarduskerk

De Maria Dagkapel van de Bernarduskerk in Made is tijdelijk gesloten.

Afbeelding 6 H. Hartbeeld Made

Heilig Hartbeeld - H. Bernarduskerk

De plaatselijke dokter H.J. Klijn nam in 1935 het initiatief voor de oprichting van een Heilig Hartbeeld.

Door de Tweede Wereldoorlog duurde het even tot het plan gerealiseerd kon worden. Het beeld werd gemaakt door de Bossche beeldhouwer Henri Jonkers. Het werd geplaatst bij de Sint-Bernarduskerk en is op 20 juli 1948 ingewijd.

Terheijden

Buitenkapel - Poolsedreef nabij Munnikenhof

Veld/Buitenkapel - Poolsedreef nabij Munnikenhof

De inzegening van de kapel was op 15 augustus 1954, het feest van Maria ten Hemelopneming. Het jaar 1954 was door paus Pius XII uitgeroepen tot een speciaal Mariajaar, maar de kapel kwam er ook ter nagedachtenis aan de Tweede Wereldoorlog en de Watersnood. Langs de route vanaf de kerk naar de kapel waren vaandels geplaatst in de pauselijke kleuren geel en wit, waarlangs een lange stoet van bruidjes, priesters, misdienaars, koorleden, leden van allerlei verenigingen en andere gelovigen naar de kapel trok. Op een weiland naast de kapel werd een Heilige Mis opgedragen. Al met al een indrukwekkend dorpsgebeuren.

De kapel is gebouwd door vaklui uit Terheijden en de materialen werden gratis beschikbaar gesteld door plaatselijke bedrijven. In 1997 is de kapel door vrijwilligers gerestaureerd.

Bij de kapel bevindt zich ook een monumentje ter herinnering aan twee Poolse soldaten, Teofil Kaczorowski, en Michael Turek die op 4 november 1944 omkwamen bij een ongeval. Zij reden met hun auto in de omgeving van de kapel in een bomgat dat vol water stond en werden onder hun auto gevonden.

Ook staat op het monumentje de naam van Byron Balk. Dat was een Amerikaanse soldaat, die op 25 oktober 1944 op verkenningstocht in een Duitse hinderlaag liep en vermoedelijk als krijgsgevangene in Terheijden terechtgekomen is en die daar op 27 oktober 1944 overleed. Hij werd er ook begraven, maar later herbegraven op het militair kerkhof in Margraten.

De tuin rondom de kapel wordt beheerd door vrijwilligers van Heemkundekring de Vlasselt en bevat ondermeer een insectenhotel en diverse kruiden. Ook is er een watertappunt te vinden en een picknicktafel.

Deze veldkapel is in het 'maria'jaar 1954 door vrijwilligers gebouwd, onder architectuur van Dhr. A. Krijnen. Het mariabeeld is gemaakt door studenten van de kunstacademie van Breda, St. Joost.

Buitenkapel aan de Poolsedreef nabij Munnikenhof is iedere dag toegankelijk.

Mariakapel ingang A.Abt Kerk Terheijden

Afbeelding 4 Ingang H. Antonius Abtkerk tevens Mariakapel

Mariakapel - H. Antonius Abt

Deze ingang is in de jaren 1872-1876 aan de kerk gebouwd tijdens de grote restauratie. In 1958 werd deze ingang buiten gebruik gesteld om vervolgens in 1992 weer geopend te worden als Mariakapel.

Vanaf 2018 is de Mariakapel ook de toegang tot de verkleinde kerk. Wie de kerk binnenkomt of uitgaat door dit portaal ziet daar een afbeelding van Maria van Altijddurende Bijstand. Bij deze afbeelding kan overdag een kaarsje aangestoken worden. Overdag is ook de deur naar de kerk open en kan men via de tochtsluis in de kerk kijken.

Mariakapel aan de ingang van de verkleinde H. Antonius Abt is het hele jaar geopend.

Afbeelding 8 Veldkruis Terheijden

Wegkruis - splitsing Molenstraat, Schansstraat en Raadhuisstraat

Bij de splitsing Molenstraat, Schansstraat en Raadhuisstraat stond vanaf mei 1955 een wit betonnen kruis met daaraan een corpus.

Enkele maanden later werd het corpus tijdens de kermis een prooi van vandalisme en vanaf die tijd stond er alleen een wit kruis.

In 1974 nam burgemeester jonkheer Lodi von Bönninghausen tot Herinckhave afscheid van de gemeente Terheijden.

Er werd geld ingezameld voor een afscheidscadeau en de burgemeester schonk daarvan een blijvend aandenken en dat werd een 100 jaar oud corpus.

Terheijdenaar Arie Schets maakte een kruis en een afdakje, de firma Otjens maakte het corpus weerbestendig en op zondag 14 september 1986 werd het beeld door pastor Bert Bakker SCJ ingezegend.

Hooge Zwaluwe

Kapel - Helkantsedijk

Mariakapel - Helkantsedijk

De kapel 'De Middelares Aller Genade' aan de Helkantse Dijk in het gehucht Helkant werd in 1956 gebouwd ter nagedachtenis aan de Tweede Wereldoorlog en de watersnoodramp in 1953.

Aan de Helkantsedijk is het water in 1953 tegengehouden, zodat Drimmelen niet door het water werd overspoeld.

De kapel is op 15 augustus 1956 ingezegend door pastoor Willem Schakenraad van 1950 tot zijn dood in 1965 pastoor van Hooge Zwaluwe. De grond voor de kapel is geschonken door de familie Theuns en de kapel is gebouwd door Frans Theuns en Piet Rasenberg. De kapel is eigendom van de “Vijf Heiligen Parochie” te Made en kan worden onderhouden dankzij de subsidie van Stichting “Heldens - de Laat Erfgoed Hooge Zwaluwe”.

Alle dagen toegankelijk
van maart tot oktober van 08.00 uur tot 20.00 uur
van oktober tot maart van 09.00 uur tot 20.00 uur

Wagenberg

Kapel Wagenstraat Wagenberg

Kapel - Wagenstraat

Deze kapel is ingewijd in 1981 en kwam in de plaats van de Mariakapel uit 1946. Het initiatief voor deze kapel kwam van buurtvereniging. De Straat en de kapel wordt ook door de buurtvereniging onderhouden en van bloemen en planten voorzien.

Alle dagen toegankelijk
van maart tot oktober van 08.00 uur tot 20.00 uur